Webinar retailers en banken: ‘Ondernemerschap wint altijd, maar banken; kan het niet wat sneller?’
“Hoe kom ik als retailer door de coronacrisis heen?’ Daarover ging het online webinar, georganiseerd door de NVB en INretail, de brancheorganisatie voor (e)retailers in non-food. Circa 200 retailers uit heel Nederland logden donderdagavond in, en legden pittige vragen voor aan vier adviseurs zakelijk (‘sectorbankers’) van ING, Rabobank, De Volksbank en ABN Amro.
Behoefte duidelijk
De aftrap was voor NVB-voorzitter Chris Buijink namens de bankensector en voor retailer Daan Buijsse: Banken, doe wat nodig is, was Buijsses boodschap. Het is crisis in de retail en we hebben de banken nu hard nodig, stelde ook Jan Meerman, algemeen directeur van INretail. Maar, vervolgde Meerman, retailers ervaren op dit moment te weinig begrip en snelheid bij banken en zien zich gesteld voor (te) hoge eisen bij hun vraag om ondersteuning.Ook veel vragen van retailers in het webinar gingen daarover. Banken, waarom kan ondersteuning niet sneller en eenvoudiger, want de overheid staat toch veelal garant?
Banken hebben zorgplicht - ook met de borgstelling door de overheid moet kredietverlening verantwoord zijn. Of zoals een van de adviseurs aangaf: “Uitstel is geen afstel. We willen en moeten voorkomen dat ondernemers na verloop van tijd niet meer kunnen voldoen aan hun betalingsverplichtingen. Of dat er steeds nieuwe kredieten moeten volgen. Daar is niemand mee geholpen. Daarom kijken banken niet alleen of een bedrijf ‘in de kern gezond is’ – dus hoe het draaide in pre-coronatijd. Maar ook naar de verwachtingen. Belangrijk is dat de behoefte van de ondernemer duidelijk is. Daarover moeten bank en ondernemer met elkaar in gesprek en dat kan even duren.”
Tekst loopt door onder het beeld

Meebewegen
Banken verdienen een pluim als het gaat om regelingen voor uitstel van betalingen van rente/aflossingen, aldus Jan Meerman. “Maar de kredietverstrekking kan beter. Banken, kijk hoe je maximaal kan meebewegen op de pijn die retailers nu voelen. Maak alles bespreekbaar, ook rentepercentages. Maar de enige echte oplossing voor deze crisis in retail-land ligt bij de consument. Als die weer gaat kopen, leeft de economie op.”
Waar kunnen retailers morgen al mee starten?
Benut deze tijd om goed na te denken over je onderscheidend vermogen en maak een business plan, was een van de tips van een adviseur: “Als straks de winkelstraten weer open gaan: wat heb jij te bieden in dat nieuwe, veranderde (online) winkellandschap? Wees iedereen een stap voor, dan overleef je deze crisis.” “Het enige voordeel van deze coronacrisis is dat we met z’n allen leren nadenken over een crisismodel. Dat is en blijft noodzakelijk. En: ondernemerschap wint altijd”, besloot Meerman dit inspirerende webinar.