Maatschappelijke verankering door coöperatieve structuur Rabobank - “Het gaat om de balans tussen dienen en verdienen”

15 december 2020
Banken betrekken klanten en andere stakeholders bij hun beleid en besluitvorming. Binnen de coöperatieve Rabobank Groep is Algemene Ledenraad (ALR) het hoogste orgaan. ALR-Leden Hans Verschoor en Janet Klijnstra: “Op lokaal, regionaal en centraal niveau oefenen leden invloed uit op het beleid en de beleidsontwikkeling.”

Hans Verschoor is in het dagelijks leven zelfstandig adviseur in het onderwijs. Sinds 2016 is hij lid van de Algemene Ledenraad. “Ik probeer me zoveel mogelijk te laten voeden door wat er lokaal leeft onder onze leden, en ledenraad en regionaal binnen onze kring van lokale banken.” Lokaal liggen de accenten veelal op de kwaliteit van de klantbediening, merkt hij. “Vooral de ondernemers in onze ledenraad hechten er veel belang aan dat ze bekend zijn bij de bank. Dat ze weten wie ze moeten benaderen en de bank ze kent. En onze ledenraad wil graag terugzien dat de Rabobank investeert in de kwaliteit van de samenleving.”

Tekst loopt door onder beeld

Janet Klijnstra

Lokale interesses en zorgen

Janet Klijnstra heeft een coachings- en adviesbureau, en is lid van Provinciale Staten Flevoland. Sinds 2018 zit zij in de ALR, daarvoor was ze al commissaris bij Rabobank Flevoland. “Wat belangrijk is hier in Lelystad, dat hoor ik in de lokale ledenraad en neem ik mee naar de Raad van Commissarissen, onze kring en uiteindelijk naar de ALR. Hier zijn veel akkerbouwers, ik zorg dat er aandacht is voor hun interesses en zorgen. De Food- en Agristrategie van de bank is voor hen belangrijk. De input kan ook praktisch zijn. Zo is onlangs een pinapparaat gedraaid nadat de leden erop wezen dat het scherm door de zon lastig leesbaar was.”

Dienen en verdienen

De huidige Rabobank is op 1 januari 2016 ontstaan uit de fusie van 106 lokale banken met de centrale Rabobank. “De coöperatieve structuur en de lokale verbondenheid zijn behouden gebleven”, zegt Klijnstra: “Het gaat om de balans tussen dienen en verdienen: de aandacht richten op de dingen waar de corporatie en de bank hand in hand kunnen gaan.” Verschoor vult aan. “Bij alle producten en diensten van de Rabobank wordt getoetst in hoeverre ze dienend zijn aan coöperatie en samenleving. De ledenraden – zo ken ik die van mij ook - zijn daar heel kritisch op.”

Tekst loopt door onder beeld

Hans Verschoor

Kracht en zwakte

“De structuur met leden is echt de kracht van de coöperatie”, vindt Klijnstra. “Soms is het ook een zwakte. De ledenraden denken mee over grote veranderingen. Wanneer je oprecht inspraak en invloed oprecht gunt aan mensen, ben je niet zomaar klaar.” Verschoor herkent dat: “Je kunt denken: dat vergaderen en praten kost veel tijd. Maar die lokale en centrale betrokkenheid heeft wel degelijk effect op de kwaliteit van de besluitvorming.”

Meebeslissen

Die betrokkenheid van leden blijft bestaan, verzekeren beiden. “Dat hoort bij de eigenheid van de bank.” Verdere ontwikkeling in de toekomst ziet Verschoor in de kwaliteit van het voeren van dialogen. Klijnstra ziet meer mogelijkheden om leden te betrekken: “Meer dan de lokale Ledenraad kiezen. De Rabobank doet veel in je leefomgeving. Als lid kun je daarover meebeslissen.”