Banken in de data-economie

Banken zijn fintech-ondernemingen geworden. In een digitale economie waarin het belang van data groeit. Die data-economie biedt kansen voor consumenten. Op betere, snellere en meer persoonlijke data-gedreven diensten en producten. Dat vraagt om een juiste balans tussen datagebruikers en -eigenaren. Voor een gezonde concurrentie, een breed productaanbod en regie door consumenten op hun eigen data.

Highlights

  • De data-economie is een bron van nieuwe producten en diensten, en daarmee belangrijk voor de Nederlandse en Europese economie. Er is sprake van een digitale transformatie in dienstverlening. Banken zitten in de voorhoede, vanwege hun kennis van en ervaring met digitale dienstverlening.
  • Op dit moment zijn banken verreweg de grootste financier van (ook innovatieve) bedrijven en gezinnen in Nederland. Daarnaast zorgen banken voor een veilige digitale (betaal)infrastructuur, die voor iedereen toegankelijk moet zijn.
  • De markt voor digitale financiële diensten is veel breder geworden. Niet alleen banken, maar ook partijen zonder bankvergunning, zoals fintechs en bigtechs, bieden financiële diensten aan of willen dat doen. Bijvoorbeeld op het gebied van betalen, sparen en beleggen.
  • Dat levert voordeel op voor klanten en daagt banken uit om voorop te blijven lopen op het vlak van technologische vernieuwing. Maar het gebruik van data – en vooral persoonlijke data – heeft ook de nodige risico’s. Wie heeft toegang tot de data? En wanneer mag je data delen en wanneer niet?
  • Data – de toegang tot en het delen ervan – zijn van toenemend economisch belang voor de economie. Grote en kleine techbedrijven ‘draaien’ op data, maar zijn niet gehouden aan wet- en regelgeving die wel voor bijvoorbeeld banken geldt. Terwijl toegang tot data en het verantwoord delen van data belangrijke voorwaarden zijn voor gezonde concurrentie en een breed aanbod van diensten voor consumenten.
  • Verantwoord datagebruik is belangrijk, vinden banken. De toegang tot data en het delen van data – op initiatief van de consument – moet veilig, gestandaardiseerd en transparant gebeuren. Zodat mensen zelf bepalen wat er gebeurt met hun gegevens.
  • Banken hebben kennis van en ervaring met een veilige omgang met data, vanwege de wet- en regelgeving die daarvoor geldt. Die kennis en ervaring zijn een goede basis voor verdere (nationale en internationale) afspraken over data tussen overheid en financiële dienstverleners, waaronder banken, maar ook fintechs en bigtechs. Daarbij moet het belang van de consument voorop staan.

Hoe gaan banken om met data? Kijk op Bankendata.nl