Veiligheid 01
1 minuut

Veilig bankieren

Banken zetten zich in om internetbankieren veilig te houden. In campagnes en op internet maken zij inzichtelijk hoe criminelen te werk gaan, zodat klanten zich bewust zijn van de risico’s en hun bankzaken veilig kunnen regelen. Klanten kunnen zelf ook een steentje bijdragen.

Highlights
  • Het overgrote deel van de Nederlanders (zo’n 11 miljoen) regelt zijn of haar bankzaken (deels) online. Internetbankieren levert veel gemak op, maar maakt consumenten ook kwetsbaar voor criminelen.
  • Criminelen slaan hun slag door computers te besmetten met malware (schadelijke software) die ze in staat stelt in te breken op de computer. Ook proberen ze persoonlijke informatie in handen te krijgen, bijvoorbeeld door valse e-mails te sturen (phishing). Fraude met pinpassen en creditcards komt ook nog steeds voor.
  • De Nederlandse Vereniging van Banken (NVB) en Betaalvereniging Nederland laten klanten met bewustwordingscampagnes zien hoe zij hun bankzaken veilig kunnen regelen, zowel op internet als daarbuiten. Zo informeren ze klanten op Veiligbankieren.nl over fraude op internet en het veilig gebruik van pinpassen, creditcards en andere betaalproducten.
Geldezels

Geldezels krijgen betaald om hun pinpas en pincode uit te lenen. Criminelen gebruiken hun bankrekening om gestolen geld weg te sluizen. Ze storten het geld eerst op de rekening van de geldezel en halen het dan van de rekening. Criminelen richten zich vooral op jongeren. Op de website Pasopjepas.nl wijst de NVB jongeren op de risico’s. Geldezels zijn namelijk medeplichtig en moeten het gestolen geld zelf terugbetalen.