Protocol banken voor snelle hulp achterblijvers bij vermissing

28 juni 2016
Banken gaan er in samenwerking met Slachtofferhulp Nederland voor zorgen dat achterblijvers van een vermiste persoon zo snel mogelijk op de juiste plek binnen de bank terecht komen.

Op die manier kunnen banken de klant ontzorgen en snel hun dienstverlening afstemmen op de individuele situatie en behoefte van de klant. Mogelijk ontstaan door het wegvallen van een inkomen betalingsproblemen op de lening of de hypotheek. De bank zoekt dan samen met de achterblijver een oplossing voor zowel de korte als de lange termijn die recht doet aan de moeilijke situatie van de achterblijver.

Afhankelijk van de omstandigheden kunnen achterblijvers pas na 1 of na 5 jaar een verzoek bij de rechtbank indienen om een verklaring van rechtsvermoeden van overlijden te krijgen. Tot die tijd kun je bijvoorbeeld nog geen aanspraak maken op een overlijdensverzekering of nabestaanden pensioen. Hiervoor is een akte van overlijden nodig. Doordat het inkomen van de vermiste persoon vaak weg valt en rekeningen gewoon doorlopen kunnen al snel betalingsproblemen ontstaan.

Achterblijvers kunnen zich melden bij Slachtofferhulp Nederland. Zij brengen de achterblijver in contact met de juiste afdeling van de bank, zodat een zoektocht wordt voorkomen. Banken bieden de achterblijver maatwerk en betrachten waar nodig coulance. Dat betekent dat met de achterblijver wordt gekeken naar de financiƫle situatie en welke uitdagingen daar in zitten met betrekking tot bankzaken. Stel dat iemand een hypotheek heeft, maar deze niet kan voldoen totdat de overlijdensrisicoverzekering uitkeert, dan wordt een passende oplossing gezocht. Bijvoorbeeld door een tijdelijke stop van de hypotheekaflossing of kosteloos financieel advies om overzicht en rust te geven.

De Nederlandse Vereniging van Banken heeft de afspraken verwerkt in een protocol waarin precies wordt uitgelegd welke stappen achterblijvers kunnen zetten om financiƫle zaken snel op orde te krijgen.