Nacht van de aflossingsvrije hypotheek: wakker liggen niet nodig!

22 oktober 2019
Hypotheekverstrekkers en adviseurs willen niet dat mensen wakker liggen van hun aflossingsvrije hypotheek. Daarom kunnen klanten van 29 tot 30 oktober tussen 06.00 en 06.00 – dus ook midden in de nacht – contact opnemen met hun bank of adviseur. De deelnemende hypotheekverstrekkers zijn de hele nacht bereikbaar via telefoonnummer 0800-1082.

Overdag zullen tientallen medewerkers van banken, verzekeraars en hypotheekadviseurs op het Centraal Station in Utrecht vragen van reizigers over de aflossingsvrije hypotheek beantwoorden en aandacht vragen voor de campagne ‘word ook aflossingsblij’. Dat doen zij rond het levensgrote opblaasbare ‘aflossingsblij-huis’ dat voor de gelegenheid zal verrijzen in de hal van Utrecht CS.

Kijk voor de deelnemende hypotheekverstrekkers op Aflossingsblij.nl

Sinds de start van de campagne een jaar geleden hebben banken een beter inzicht in de omvang van de problematiek doordat ze met 60.000 klanten die potentieel een hoog risico lopen de aflossingsvrije hypotheek hebben doorgenomen en getoetst of de lasten ook in de toekomst  betaalbaar zijn. Bij ruim de helft van de 60.000 klanten met een hoog risico bleek dat zij aan het eind van de looptijd geen problemen zullen hebben om de hypotheek te verlengen of te vernieuwen. Voor 25.000 klanten was de conclusie dat ze maatregelen moeten nemen en 6000 klanten hebben dat inmiddels gedaan. Verder komt uit de gesprekken naar voren dat 9000 klanten aangeven dat zij nu geen maatregelen willen of kunnen nemen.

Banken zijn tevreden over de resultaten van het afgelopen jaar, maar houden zorgen over de groep mensen die weet dat ze straks hun woonlasten mogelijk niet kunnen betalen, maar nog geen maatregelen treft. Veel klanten hebben nog tijd en ruimte om maatregelen te nemen. Hoe eerder ze ermee starten, hoe beter. Ook zijn er klanten die nog niet weten of ze straks hun hypotheeklasten nog kunnen betalen. En doordat ze dit niet weten, weten ze ook niet of ze iets moeten gaan doen. Deze klanten wordt aangeraden om met hun bank of adviseur in gesprek te gaan, zodat ze weten waar ze aan toe zijn en mogelijke risico’s kunnen uitsluiten. Dat kan tussen 29 en 30 oktober ook ’s nachts!

Op de hoogte blijven van het nieuws van de NVB?
Abonneer u op onze nieuwsattendering