Hoe rationeel nemen wij financiële beslissingen? -AFM en banken bespreken toepassing gedragsinzichten bij dienstverlening

21 november 2022
Verstandige financiële keuzes: we willen allemaal dat consumenten die maken. Door het inzetten van gedragsinzichten kun je mensen helpen om betere beslissingen te nemen. Want we weten inmiddels dat mensen over het algemeen lang niet altijd rationele beslissers zijn.

De Autoriteit Financiële Markten (AFM) heeft vorig jaar een rapport gepubliceerd met de meest relevante gedragsinzichten voor financiële ondernemingen en heeft principes voor het gebruik van consumentengedragsinzichten geformuleerd.

Op 8 november vond hierover een evenement plaats, gezamenlijk georganiseerd door de AFM en de Nederlandse Vereniging van Banken (NVB). Frank 't Hart van Hart Advocaten wierp een blik op de principes vanuit juridisch optiek. Aan de hand van ‘showcases’ van ABN AMRO en ING werd gesproken over het daadwerkelijk toepassen van de principes, wat daarvan de opbrengsten zijn en wat de obstakels. Tot slot vond een paneldiscussie plaats met Dorkas Koenen (Hoofd Marketing Rabobank), Marijke van Kekem (senior Toezichthouder bij de AFM) en Sanne Reijnen (gedragspsycholoog Volksbank).

De bijeenkomst werd bijgewoond door tientallen mensen vanuit tal van betrokken disciplines, zoals toezichthouders, bankmedewerkers, advocaten en gedragswetenschappers.

Nieuwsgierig geworden naar wat het toepassen van gedragsinzichten jouw bank kan brengen en naar de toelichting op de principes en het rapport van de AFM? De Nederlandse Vereniging van Banken maakte van de bijeenkomst bijgaande filmimpressie.