Bank & Maatschappij
21 november 2018
2 minuten

Klanten waarderen persoonlijk contact met bank bij betalingsproblemen

Klanten van banken waarderen het als banken hen proactief benaderen in geval van betalingsproblemen, zo blijkt uit verdiepend onderzoek in de Vertrouwensmonitor Banken 2018 onder ruim 1200 consumenten.

Persoonlijk contact opnemen wordt door klanten relatief vaak genoemd als initiatief van een bank om betalingsproblemen te voorkomen. De meerderheid vindt dat banken een adviserende en/of signalerende rol moeten hebben bij het voorkomen van betalingsproblemen.

Banken kunnen volgens consumenten het beste samenwerken met andere instanties om betalingsproblemen te voorkomen of op te lossen, zo blijkt uit het onderzoek. Andere wegen die banken in dit kader zouden kunnen bewandelen zijn: strenge normen hanteren om geld te lenen, les geven op school over omgaan met geld, klanten inlichten of waarschuwen op basis van rekeninginformatie (‘vroegsignalering’) en een budgetcoach inschakelen voor hulp bij administratie.

Eén op de zes Nederlanders maakt zich vaak zorgen over geld, zo blijkt verder uit het onderzoek. Eén op de zeven vraagt zich voortdurend af of ze wel geld genoeg hebben. Een kwart van de Nederlanders ervaart financiële schaarste. Het kan daarbij bij voorbeeld gaan om vaak geld tekort komen, rekeningen niet op tijd kunnen betalen en vaak geen geld hebben voor dingen die echt nodig zijn.

Banken vinden het terugdringen van de schuldenproblematiek een maatschappelijk belangrijk thema, waar gezamenlijk op moet worden ingezet. Daarom gaan ze klanten in een zo vroeg mogelijk stadium begeleiden naar de juiste hulp bij schulden om de kans op problematische schulden sterk te verkleinen. Overheden, hulpinstanties en het bedrijfsleven waaronder banken lanceerden vorige week het initiatief ‘SchuldenlabNL’ in aanwezigheid van Koningin Máxima. De Nederlandse Vereniging van Banken gaan als partner van SchuldenlabNL samenwerken met bestaande partijen in het terugdringen van de schuldenproblematiek, zoals ‘Geldfit’, ‘Fikks’ en ‘Moedige Dialoog (samenwerking Rabobank en Sociaal Werk Nederland)’.

Vertrouwenmonitor 2018