Wonen
12 februari 2018
1 minuut

Aflossingsvrije hypotheek: banken stimuleren klanten op tijd in actie te komen

Klanten met een aflossingsvrije hypotheek kunnen in de toekomst tegen veranderingen aanlopen die van invloed zijn op hun financiële situatie. Dit geldt niet alleen voor het aflopen van de hypotheek waarbij de hypotheek moet worden afgelost of opnieuw moet worden afgesloten.

Ook is het voor hen belangrijk rekening te houden met mogelijk hogere maandlasten bij vervallen van de hypotheekrenteaftrek of bij het bereiken van de AOW-leeftijd. Banken gaan graag met klanten in gesprek om tijdig te kijken naar de mogelijkheden die een klant heeft om zijn of haar zaken goed te regelen. Banken zoeken allereerst contact met die klanten waarvan zij inschatten dat zij mogelijk weinig tijd hebben om hun situatie te verbeteren of de mogelijkheid hebben om hun situatie juist nu te verbeteren, bijvoorbeeld bij renteherziening.

De Nederlandse Vereniging van Banken (NVB) ondersteunt van harte de gedragswetenschappelijke experimenten die enkele grotere banken samen met de Autoriteit Financiële Markten uitvoeren. Om van elkaars aanpak te kunnen leren, organiseert de NVB ook werkbijeenkomsten voor haar leden om de best practices met elkaar de delen. ‘Uiteindelijk gaat het erom dat we met elkaar voorkomen dat klanten met een aflossingsvrije hypotheek in de toekomst tegen onverwachte problemen aanlopen,’ aldus NVB-voorzitter Chris Buijink.