Zo bankier je veilig
Geef ze niet aan iemand anders
Criminelen benaderen soms jongeren om te fungeren als 'geldezel'. Ze worden onder druk gezet om hun pinpas en pincode af te geven; de criminelen gebruiken de rekening om (grote) sommen geld op te zetten en weer eraf te halen. De jongere krijgt daarvoor geld. Maar loopt een grote kans dat de bank achter de fraude komt en het geld moet worden terugbetaald. Ook kun je een strafblad krijgen.
Soms doen criminelen alsof ze bij de bank werken. Je krijgt dan een mailtje of telefoontje. Ze zeggen dan dat je je rekeningnummer en pincode moet doorgeven. Niet doen: de bank vraagt nooit om beveiligingscodes op onverwachte momenten of plekken. Verstuur ook nooit je betaalpas als je daarom wordt gevraagd.
Laat niemand meekijken als je je pincode intoetst
Een crimineel kan over je schouder meekijken en achter je pincode komen. Dat wordt ‘shouldering’ genoemd. Met alleen een pincode kunnen criminelen niets. Toch worden ieder jaar duizenden mensen slachtoffer van deze vorm van fraude. Criminelen weten precies hoe zij je betaalpas te pakken moeten krijgen. Zij halen direct geld van je rekening. Hoewel de Nederlandse banken de schade bij shouldering meestal vergoeden, is voorkomen altijd beter dan genezen.
Meer weten over fraude en wat je er zelf tegen kunt doen? Kijk op veiligbankieren.nl.
