Betalen mobiel pinautomaat
2 minuten

Zo werkt een bank

Je kunt een bank zien als een bemiddelaar. Aan de ene kant zijn er mensen (en bedrijven) die geld over hebben. Zij willen dat geld veilig opzij zetten voor later, dus sparen. Aan de andere kant zijn er mensen die geld nodig hebben. Zij willen nu geld, dat ze later terugbetalen. Geld lenen dus.

De bank brengt die mensen bij elkaar. Ze zorgt ervoor dat mensen die geld over hebben kunnen sparen, en dat mensen die geld nodig hebben kunnen lenen. Dat werkt zo:

Stel, je hebt € 1.000,- over. Je zet dat geld op een spaarrekening. Van de bank krijg je rente over je spaargeld. Maar een boer in Appelscha heeft juist € 100.000,- nodig voor de verbouwing van zijn boerderij. De bank leent hem het geld dat jij op je spaarrekening hebt gezet. En van nog heel veel andere spaarders zoals jij. De boer moet over dertig jaar terugbetalen.

Maar wat nu als jij je € 1.000,- terug wil hebben? De bank krijgt het uitgeleende geld voorlopig niet terug. Het kan zelfs zijn dat de boer helemaal niet terugbetaalt. Dan moet de bank jou uit eigen zak terugbetalen. Het uitlenen van geld brengt voor de bank dus risico’s met zich mee.

Daarom legt de bank een ‘spaarpot’ aan. Die wordt gevuld met de rente die de boer en andere leners aan de bank betalen. Die rente op hun lening moet wel hoger zijn dan de rente die de bank geeft op spaargeld.

Dat verschil in rente zorgt er ook voor dat de bank zelf geld verdient. Want de mensen bij de bank moeten natuurlijk werk doen om te zorgen dat de bank leningen kan verstrekken, en spaargeld kan opnemen. De bank verdient ook geld met advies geven aan mensen en bedrijven. Bijvoorbeeld hoe zij het beste kunnen omgaan met vermogen, of hoe zij bedrijven kunnen aankopen.

Wat doet een bank?

Banken in makkelijke taal