Betalen laptop
3 minuten

Antwoord op al je vragen

Veel mensen vinden bankzaken maar ingewikkeld. Maar dat hoeft helemaal niet. Vaak krijgen wij dezelfde vragen. Hieronder vind je de antwoorden. Heb je een zelf een vraag? Laat het ons weten!

Wat is een IBAN?

Dat is je rekeningnummer. Stel dat je een betaalrekening hebt bij de ‘Geldbank’. Dan zou je IBAN er zo uit kunnen zien: NL12GLDB00123456789. ‘NL’ staat dan voor Nederland en ‘GLDB’ voor Geldbank. Jouw IBAN staat op je betaalpas.

Wat is een automatische incasso?

Een manier van betalen waarbij je iemand toestemming geeft geld van jouw betaalrekening te halen. Een automatische incasso kan voor één keer zijn. Maar ook voor meerdere keren. Bijvoorbeeld bij uitgaven die steeds terugkomen, zoals voor elektriciteit of een telefoonabonnement.

Hoe kan ik in de winkel betalen?

Bij de kassa kun je contant betalen, dus met munten en bankbiljetten. Ook kun je bij de meeste winkels met je pinpas en pincode afrekenen. En soms ook met een creditcard (lees ook: Hoe kan ik op internet betalen?, zie hieronder).

Tegenwoordig kun je op steeds meer plekken betalen door je betaalpas tegen de betaalautomaat te houden. Met een app van je bank kan dat ook, met je mobieltje. Dat heet ‘contactloos betalen’. Voor kleine bedragen hoef je dan geen pincode in te toetsen.

Hoe kan ik op internet betalen?

Bij de meeste internetwinkels in Nederland kun je met iDEAL betalen. Je rekent dan af via je eigen bank. Vertrouwd, veilig en makkelijk.

Vaak kun je ook met een creditcard betalen. Het geld gaat pas aan het einde van de maand van je bankrekening af. Kinderen kunnen geen creditcard krijgen. En je moet maandelijkse inkomsten hebben.

In veel webwinkels kun je bovendien betalen met PayPal. Je moet je dan wel eerst aanmelden met een e-mailadres. Het geld gaat van je betaalrekening of creditcard af. Ook kun je een tegoed storten op een PayPal-rekening, waarmee je dan betalingen kunt doen.

Ook kun je soms betalen met automatische incasso (lees ook: ‘Wat is een automatische incasso?’ hierboven) of pinnen bij aflevering aan de voordeur.

Wat is mobiel bankieren?

Het regelen van je bankzaken via een mobiele bank-app, op je mobieltje of tablet. Bijvoorbeeld je saldo checken of geld overmaken. Dat kun je overal doen, omdat je het met je mobieltje doet.

Wat je precies met mobiel bankieren kunt doen, verschilt per bank. Bij sommige banken kun je via je mobiel bijvoorbeeld ook je betaalpas blokkeren bij verlies of diefstal. Of je telefoon instellen voor contactloos betalen (lees ook: ‘Hoe kan ik in de winkel betalen?’)

Wat is een deposito?

Een vorm van sparen waarbij je je spaargeld een tijdje ‘vastzet’. Meestal krijg je meer rente dan op een gewone spaarrekening.

Wat is spaarrente?

De vergoeding die de bank geeft voor spaargeld. Hoe hoog de rente is, verschilt per bank.

Wat is aflossing?

Het terugbetalen van geld dat je geleend hebt. Het kan zijn dat je de lening op een afgesproken datum ineens moet terugbetalen, of dat je bijvoorbeeld elke maand een deel terugbetaalt.

Wat is consumptief krediet?

Een lening voor een persoonlijke uitgave, zoals een auto of vakantie. Of gewoon om een langere tijd meer geld te kunnen besteden. Je betaalt de bank rente over het geld dat je leent.

Wat is een hypotheek?

Een lening voor de aankoop van een woning. Je betaalt de bank hypotheekrente over het geld dat je leent.      

Wat is kredietrente?

De vergoeding die de bank vraagt voor het uitlenen van geld. Hoe hoog de rente is, verschilt per bank.

Waarom moet ik rente betalen als ik geld wil lenen?

Door geld uit te lenen, loopt de bank risico. Want het is niet zeker dat iedereen die geld leent dat ook terugbetaalt. Rente is een vergoeding voor het risico dat de bank loopt. En natuurlijk ook een beetje winst, zodat de bank eraan kan verdienen.

Wat moet ik betalen als ik een lening afsluit?

De kosten van de lening die je hebt afgesloten, noemen we ‘lasten’. De lasten bestaan in elk geval uit aflossing (terugbetalen van - delen van- het geleende bedrag) en rente. Soms zijn er extra kosten voor het afsluiten van de lening.

Wat is rood staan?

Geld lenen via je betaalrekening. Je hebt dan (tijdelijk) minder dan € 0,- op je rekening. Je betaalt vaak rente over het bedrag dat je rood staat.

Heb je nog een vraag waar je geen antwoord op hebt kunt vinden, vul dan het contactformulier in.

Banken in makkelijke taal