Betalen laptop
3 minuten

Wat de bank voor jou kan doen

Je hebt vaker met banken te maken dan je denkt. Geld ontvangen, betalen, sparen, lenen? Bijna altijd spelen banken er een belangrijke rol in.

Betalen

Ga je iets kopen, dan kun je betalen met contant geld: munten en bankbiljetten. Maar dat is niet altijd even handig of veilig. Want wat als je online iets wilt kopen? Of iets dat heel duur is, zoals een auto? Gelukkig kun je ook op andere manieren betalen. Zoals met je pinpas of via de mobiel bankieren-app van jouw bank.

Er zijn miljoenen Nederlanders, die elke dag betalingen doen. De banken zorgen ervoor dat al die betalingen betrouwbaar en soepel verlopen. Pin jij bij de kassa? Dan regelen banken dat jouw geld wordt afgeschreven van jouw betaalrekening. En ook terechtkomt op de rekening van de winkelier. Snel, makkelijk, betrouwbaar en veilig.

Natuurlijk heb je dan wel een betaalrekening nodig. Bij de bank kun je een rekening openen. Ook kinderen. Hun ouders regelen dat meestal.

Sparen

Heb je wat geld over? Dan kun je daar natuurlijk iets leuks van kopen. Maar je kunt je geld ook opzij zetten voor als je het later nodig hebt. Dat noemen we sparen.

Je kunt sparen in een oude sok of een spaarvarken. Maar dat is niet erg veilig. Bij een bank kun je veilig sparen. Dan zet je geld dat je nu niet nodig hebt op je spaarrekening. Als je het weer nodig hebt, haal je het van je rekening af.

Vaak krijg je ook rente. Dat is een vergoeding van de bank voor het geld dat jij op je spaarrekening zet. Zo krijg je door te sparen steeds een beetje meer geld.

Lenen

Misschien wil je iets kopen waarvoor je nu nog niet genoeg geld hebt. Dan kun je de bank vragen om dat geld voor te schieten. Dat noemen we lenen. Je spreekt dan met de bank af wanneer je het geld terugbetaalt. Dat kan ineens zijn, maar ook elke maand een beetje.

Je kunt niet zomaar geld lenen. De bank wil vooraf weten of je het geld dat je leent later wel kunt terugbetalen. Dat is belangrijk voor jou. Maar natuurlijk ook voor de bank.

Toch kan het zijn dat je de bank niet kunt terugbetalen. Wat nu als heel veel mensen die lenen niet terugbetalen? Dan zou de bank snel geen geld meer hebben. Daarom betaal je rente voor het geld dat je leent. Dat is een vergoeding voor het risico dat de bank loopt doordat ze geld uitleent.

Soms lenen mensen geld voor een grote uitgave, zoals een auto of koelkast. Wie een huis wil kopen, moet bijna altijd lenen. Die lening voor en huis noemen we een hypotheek. Bedrijven lenen ook, bijvoorbeeld omdat ze willen uitbreiden of een nieuw product willen maken.

Tips & tricks
  • Leen je pinpas nooit uit!
    Ook (en vooral) niet als iemand je er geld voor biedt. Criminelen gebruiken jouw betaalrekening dan om gestolen geld te laten verdwijnen. Trap er niet in, want je rekening wordt misbruikt en jij krijgt een strafblad. Meer bij Pasopjepas.nl.

  • Heb je je spaargeld voorlopig niet nodig?
    Dan kun je het een tijdje vastzetten. Dat heet een ‘deposito’. Je kunt je spaargeld in de tussentijd dan niet van de bank halen. Maar vaak krijg je daarvoor in de plaats wel een hogere rente.

  • Wil je geld lenen?
    Vraag je dan altijd af of dat echt nodig is. En of je het geld dat je leent (met rente!) kunt terugbetalen. Doe de checklist op de site van het NIBUD. Heb je schulden en wil je ervan af? Kijk dan op zelfjeschuldenregelen.nl
Banken in makkelijke taal