Ondernemen-financieren
15 november 2018
2 minuten

Brexit Buddy: hoe een bank het mkb helpt

De naderende Brexit - hard of zacht - zal grote gevolgen hebben voor ondernemers die zakendoen met het Verenigd Koninkrijk. Het mkb mist vaak de kennis en het geld voor een goede voorbereiding. MKB-Nederland, VNO-NCW en het ministerie van EZK startten daarom het Brexit Buddy-project. Experts van grote bedrijven helpen de kleinere bij Brexit-vragen. Onder andere Rabobank, ABN AMRO en ING doen mee. Aan het woord twee experts vanuit Rabobank.

Paul Heck, International Business Manager bij Rabobank en Alexandra Dumitru, VK-econoom bij RaboResearch maken vanuit Rabobank deel uit van Brexit Buddy.
Heck: “Met Brexit Buddy leveren grote bedrijven en instellingen kennis en ervaring op diverse terreinen, zoals financiën, logistiek en douane. Samen helpen we zo mkb’ers met al hun praktische Brexit-vragen. De hulp is simpel en praktisch en gaat uit van het idee dat een ondernemer gewoon zijn eigen vragen met een counterpart van een groot bedrijf of grote organisatie kan bespreken. Vanuit dit project zijn Rabobank, ABN AMRO en ING gevraagd om experts te leveren op het vlak van kennis, netwerk en financieringsopties. Vanuit bankperspectief willen wij de awareness bij het mkb over de Brexit vergroten.”

Welke vragen en zorgen leven er onder ondernemers?

Heck: “Voornamelijk over hoe zij zich kunnen voorbereiden op de impact van de Brexit. Bijvoorbeeld op de lagere waarde van de pond en hoe je je daartegen kunt beschermen. Ze vragen zich af wat de impact van de douaneformaliteiten is op hun kosten en bij een ‘harde’ Brexit op de invoering van importtarieven, zoals afgesproken binnen de WTO.”

Dumitru: “Die zorgen zijn ook terecht. De gevolgen voor zakendoen tussen de EU en het VK zijn heel groot. Als er een deal komt, dan volgt een transitieperiode en komen de veranderingen pas in januari 2021. Dus de zorgen van ondernemers zijn terecht, maar de situatie biedt ook kansen voor verschillende ondernemingen.” 

Hoe kunnen ondernemers zich volgens jullie het beste voorbereiden? Wat moeten ze in elk geval op orde hebben?
Alexandra Dumitru

Dumitru: “Een goede voorbereiding is het belangrijkst, ook omdat de definitieve uitkomst van de onderhandelingen tussen de EU en het VK nog onzeker is. Dat vraagt om goed nadenken over hoe Brexit het bedrijf kan raken en een plan daarvoor opstellen."

"Daarnaast is het van belang om de waardeketen in kaart te brengen en te bedenken welke schakels door een ‘harde’ Brexit geraakt worden en hoe die impact kan worden opgevangen. Dit geldt ook voor bedrijven die niet direct zakendoen met het VK.”

Hoe ziet de ondersteuning vanuit jullie bank eruit?

Dumitru: “In het kort: we delen onze kennis over de Brexit en denken met klanten mee over de Brexit-impact op hun activiteiten. Ondernemers raden we aan om het nieuws rondom Brexit te volgen. Wij proberen ook om met onze updates (economie.rabobank.com) helderheid te scheppen, gezien de overvloed aan (soms tegenstrijdige) nieuwsberichten.”

Paul Heck

Heck: “Regelmatig publiceren we de Brexit-monitor en andere updates rondom Brexit-ontwikkelingen. Ook hebben wij een checklist opgesteld die ondernemers kunnen gebruiken om de impact van Brexit in kaart te brengen. Onze desk in Londen ondersteunt Nederlandse klanten die zakendoen in het VK.
Wij kunnen ook producten aanbieden die helpen sommige risico’s (i.e. valutakoers-volatiliteit) te mitigeren. Daarnaast wijzen we ondernemers ook op de middelen die de overheid en andere partijen, zoals KPMG, Evofenedex, VNO-NCW en RVO, ter beschikking stellen.”