Betaalautomaat
30 oktober 2018
2 minuten

Pinnen gemeengoed door samenwerking bank en retailers

Pinnen. Een gemak voor de consument. Maar ook: extra kosten voor de retailer, begin jaren negentig. In 2005 sloegen banken en retailers de handen ineen - in Stichting Bevorderen Efficiënt Betalen (SBEB) die op 30 oktober 2018 vanwege missie geslaagd werd opgeheven. Gijs Boudewijn – in 2005 Hoofd betalingsverkeer bij de Nederlandse Vereniging van Banken - blikt terug op een succesvolle samenwerking.

Gijs Boudewijn (nu Betaalvereniging Nederland): “Pinnen was voor de retailer in de jaren negentig drie keer zo duur als contant betalen. Retailers eisten van banken keuzemogelijkheden én lagere tarieven. Maar in plaats van een lange weg naar de rechtbank, richtten banken en retailers in 2005 samen SBEB op. Met als doel: hoe zorgen we samen voor meer efficiency aan de toonbank? Banken en retailers dachten aanvankelijk dat dat in circa vijf jaar geregeld zou zijn. Maar door nieuwe wetgeving, veranderende inzichten en niet te vergeten nieuwe technologieën – onder andere de ontwikkeling ‘van strip naar chip’ – bleek verlenging van de samenwerking noodzakelijk. Er werden ook harde doelstellingen geformuleerd, zoals 350.000 pinautomaten in Nederland en een verhouding van 60/40 pin versus contante betalingen aan de toonbank. Allemaal gehaald in 2018.”

Maatschappelijke besparing

Boudewijn: “Nu – 13 jaar verder – is pin het dominante betaalmiddel. Verdwenen zijn de bordjes ‘pinnen kost 25 cent extra’ aan de toonbanken. Pinnen werd veel goedkoper voor ondernemers. Maar het is vooral de maatschappij als geheel die profiteert: minder cash in winkels betekent meer veiligheid. En ook lagere prijzen voor de consument nu de kosten zo zijn verlaagd."

Gijs Boudewijn

"De Nederlandsche Bank (DNB) becijferde een paar jaar terug de maatschappelijke besparing. En Panteia de besparingen die pinnen opleverde voor retailers. Wat betreft cashloos betalen zit Nederland nu internationaal in de kopgroep. En dat komt niet omdat we met alles meteen de eerste waren. Maar wat wel bleek, is dat als we het doen, we het meteen goed doen. Nederland liep bijvoorbeeld achter met de EMV-standaarden voor het compatibel maken van chipbetaalkaarten en chipbetaalterminals. Maar we voerden het wel binnen één jaar in. Ook met Instant Payments (overboekingen meteen op de tegenrekening) zijn we niet het eerste land dat het invoert, maar we voeren het wel meteen door voor vrijwel alle overboekingen.”

Uitdagingen

Boudewijn: “SBEB stopt, maar het aantal uitdagingen natuurlijk niet. De Betaalvereniging gaat die in overleg met banken en retailers oppakken. De bereikte efficiency bijvoorbeeld, die willen we vasthouden. Hoe kijken nieuwe, innovatieve spelers daar naar? En we moeten elkaar natuurlijk blijven weten te vinden bij problemen, bijvoorbeeld bij storingen in de beschikbaarheid van betaalsystemen of bij veiligheidsissues, zoals DDoS-aanvallen en betaalfraude. De samenwerking binnen SBEB laat een stevig fundament achter voor een constructief gezamenlijk optrekken tussen retailers, banken en andere relevante partijen. Dat is iets waar we trots op mogen zijn.”