Partnership verkiezing 2018
18 mei 2018
2 minuten

Bancair talent voor duurzaamheid

Welk team komt met de beste duurzame business-case? Tijdens de finale van de 6de Partnership Verkiezing, op 9 mei in Den Haag, presenteerden 10 teams hun duurzame business-cases.

Foto's: Rolf Kruger

Dat duurzame ontwikkeling hoog op de agenda staat in de bankensector, was naast de grote vertegenwoordiging (ABN AMRO, ING, Rabobank en FMO) ook te zien aan de winnaar. Rabobank won – voor de tweede keer op rij - de ‘Best New Partnership Award ’17-‘18’ van de Partnership Verkiezing.

Met ‘The Cool Cow Collective’ presenteerde het Rabobankteam ideeën om de melkproductie van Keniaanse boeren te verbeteren door middel van een app.

Via deze app leren boeren hoe zij hun productieproces kunnen verbeteren, zodat het minder melk oplevert die ongeschikt is voor consumptie. Dat is nu zo’n 36%. Een beter productieproces betekent meer winst voor de boer en minder verspilling van melk.

Minder werkloosheid

Het FMO-team presenteerde een plan om de werkloosheid onder Palestijnse jongeren terug te dringen. Hiermee wil het team een bijdrage leveren aan de aansluiting tussen vaardigheden en de vraag van het bedrijfsleven.

Blockchain in de voedselketen en een ‘stadsboerderij’

ABN AMRO was vertegenwoordigd met twee teams. De eerste business-case ging over blokchain in de voedselketen: het controleren van voedsel in containers tijdens de reis die het voedsel aflegt.

Het andere team focuste op de mogelijkheid om een ‘stadsboerderij’ op daken te bouwen. Eigenaren krijgen de mogelijkheid hun pand op deze manier te verduurzamen via een goedkope lening. Investeerders van de ‘stadsboerderij’ krijgen als tegenprestatie structureel groente en fruit – als alternatief op spaargeld. Een win/win-situatie.

Duurzame waardebepaling

Het ING-team kwam met een 3-stappenplan voor duurzame ontwikkeling. Als start spraken zij over bewustwording van klanten. Duurzame waardebepaling van hun klanten zou kunnen worden gelinkt aan de bankkosten die de desbetreffende klant betaalt. Zo kan duurzame ontwikkeling de klant iets opleveren. Een platform met informatie en advies over duurzame ontwikkeling zou klanten kunnen helpen hun waardering te verhogen.


Het winnende team van Rabobank

Profits aren’t the end

De Partnership Verkiezing is een initiatief van The Punchy Back, het Ministerie van Buitenlandse Zaken en FMO. Teams bestaande uit young professionals en managers van multinationals gaan samen de uitdaging aan. In acht maanden tijd creëren zij, in samenwerking met externe partijen als non-gouvernementele organisaties (NGO’s) of de overheid, een duurzame business-case.

Een jury van experts onderwierp de teams aan kritische vragen en beoordeelde de business-cases. Lid van deze jury was prof. dr. Rob van Tulder. Ter introductie lichtte de professor van de Rotterdam School of Management toe hoe de 5 P’s (Partnership faciliteert people, prosperity, planet en peace) bijdragen aan de sustainable development goals (SDG’s) van de Verenigde Naties. Van Tulder stelde bovendien dat winst geen einddoel voor organisaties is. ‘Profits aren’t the end, they are the means to add value to the world.’

Nieuwsgierig naar de pitches van de teams? Neem een kijkje op departnershipverkiezing.nl

Meer informatie